SLOVENSKÍ SKLADATELIA
Ján Levoslav Bella (1843 – 1936)
Predstaviteľ slovenského romantizmu, osvojil základy hry na klavíri, organe, generálneho basu, ale
aj hry na viacerých sláčikových a dychových nástrojoch, skladby a dirigovania, št udoval teológiu
na viedenskej univerzite, študoval hudbu u Simona Sechtera a u dvorného kapelníka Gottfrieda
Preyera. Pôsobil v Banskej Bystrici, ako mestský hudobný riaditeľ v Kremnici a organizátor
hudobného života, bol kantor v sedmohradskej Sibini, kde vyučoval hudbu na reálke, dirigoval
miestny hudobný spolok a Spevokol Hermania. Po skončení 1. svetovej vojny presídlil do Viedne,
neskôr sa vrátil na Slovensko a žil v Bratislave
Dielo:
– opera Wieland der Schmied (Kováč Wieland) – chcel ju písať ako 1.slovenskú národnú
operu, ale námet aj text slovenské neboli, preto sa ňou nestala
– Jaroslav a Laura dramatická báseň pre tenor a orchester (javiskové dielo)
– diela pre symfonický orchester:
– skladby pre sólový hlas a orchester
Symfónia h mol
Koncertná predohra Es dur
Osud a ideál – symfonická báseň
Koncertná skladba v uhorskom štýle
– skladby pre spev, zbor a orchester: Svadba Jánošíka – kantáta
Divný zbojník pre sóla, zbory a orchester
Missa pro die Dominica (Es dur) pre sóla, zbor a
orchester
– skladby pre zbor a orchester: Te Deum pre miešaný zbor a orchester
Veni sancte pre miešaný zbor a sláčiky
Ave Maria pre miešaný zbor a orchester
– skladby pre organ, klavír, komorná hudba, sláčikové kvartetá: Dumky pre husle a klavír
– piesne pre sólový hlas s klavírom: Matka nad kolískou pre soprán a klavír
– úpravy folklórnych piesní: Slovenské štvorspevy, I. zošit
Slovenské štvorspevy, II. zošit
Deväť slovenských národných piesní pre miešaný zbor
Štyri slovenské národné piesne
– skladby pre miešaný zbor, mužský zbor, ženský zbor
Viliam Figuš-Bystrý (1875 – 1937)
Pôsobil ako pedagóg na rôznych miestach: v Piliši (Maďarsko), v Ostrej Lúke, vo Zvolenskej
Slatine, v Padivej (Juhoslávia), od roku 1907 žil v Banskej Bystrici, kde pôsobil na evanjelickej
škole, absolvoval Hudobnú akadémiu v Budapešti, od roku 1921 pôsobil na Učiteľskom ústave
v Banskej Bystrici, tiež ako zbormajster, organista a dirigent.
Dielo:
– opera Detvan op. 64, libreto: E. B. Lukáč podľa A. Sládkoviča
– Pod Poľanou op. 109 – ľudová hudobno-spevná scéna
– pre symfonický orchester: Z mojej mladosti op. 56
– pre klavír: Lístky do pamätníka op. 44
Pestré lístky op. 54
– skladby pre organ, koromné diela
– vokálno-inštrumentálne skladby
– skladby pre sólový hlas a klavír:
Svrčok a svätojánska muška op. 9
Sny op. 8
Po poliach a lúkach op. 53, dva zošity
Túžby op. 76
Slniečko zapadlo op. 82
Mati moja! op. 85
Blška úprava melódie M. Schneidera-Trnavského
Jesenné piesne op. 95
– úpravy folklórnych piesní: Slovenské ľudové piesne (Veľká Slatina) 5 zošitov
Slovenský zborník
Tisíc slovenských ľudových piesní 10 zväzkov
Poľné kvietky
Zbojnícke piesne
– zborové skladby: Hojže, Bože…
Hej, Slováci!
Miešané zbory op. 60
Zborník pre stredné školy a učiteľské ústavy op. 73, 3 zošity
– hudba pre rozhlas: Bačov žart op. 104
Mikuláš Schneider-Trnavský (1881 – 1958)
Študoval na konzervatóriu v Budapešti (kompozícia), na konzervatórium vo Viedni (kompozícia),
v Prahe (organ a kompozícia). Do smrti pôsobil ako regenschóri v Katedrále sv. Mikuláša v Trnave,
tiež sa venoval koncertnej a osvetovej činnosti a bol inšpektorom hudobných škôl. V roku 1956 mu
bol udelený titul národný umelec.
Dielo:
– Bellarosa – opereta
– Piesne z Kokavy pre orchester
– pre symfonický orchester: Dumka a tanec
Pribinov sľub op. 68
Symfónia e mol „Spomienková“
Slovenská suita
– pre komorný orchester: Čardáš budzogáň
– skladby pre klavír: Jánošík
Okolo mlyna
Slovenská sonatína op. 75
Lístok do pamätníka
– skladby pre organ
– komorné diela, sláčikové kvartetá
– sólový hlas s klavírom:
Pôvodné slovenské piesne na texty S. H. Vajanský,
Sbierka slovenských ľudových piesní
Slzy a úsmevy na texty J. Jesenský, I. Krasko, S. H. Vajanský,
Zo srdca
Za Hviezdoslavom
Nad kolískou
Sbierka slovenských národných piesní 5 zošitov
Ore Janík, ore
Zaleť sokol
Keby som bol vtáčkom
Sobotienka ide
Ej, točí sa mi, točí
Ej, zalužické poľo
– zborové skladby:
Lamentácie Proroka Jeremiáša
- Venec slovenských národných piesní
Teba, Boha chválime
Otče náš op. 59
Išiel Macek
Mládencom vínečko
A ty dievča
Štidiri, štidiri
Ten vaďovský kostelíček
Ej, pred hostincom
V zelenom háji
– skladby pre mužský zbor, pre ženská zbor, detský zbor
– okolo 600 piesni pre JKS
Mikuláš Moyzes (1872 – 1944)
Pôsobil ako organista a učiteľ v Maďarsku, po návrate na Slovensko ako pedagóg na Učiteľskom
ústave v Kláštore pod Znievom a ako pedagóg na dievčenskom učiteľskom ústave v Prešove,
od 1918 ako riadny profesor hudby a spevu na základe aprobácie Maďarskej kráľovskej akadémii
v Budapešti.
Dielo:
– javiskové:
Lesná panna
Čertova rieka
– pre symfonický orchester: Naše Slovensko predohra
- suita pre veľký orchester
Malá vrchovská symfónia
– pre komorný orchester:
– skladby pre klavír a organ
Šarišský pochod
– sláčikové kvartetá, dychové kvinteto
– inštruktívne diela: Škola na organ
Školský spevníček pre slovenské materské a ľudové školy
(jednohlas až trojhlas)
Malá škola spevu, I. diel, sošit 1-3 (pre 1.-4. ročník ľudových škôl)
Našim deťom
Klavírna škola pre vyučovanie začiatočníkov I., II.
Našej mládeži. 12 klavírnych skladieb
– úpravy ľudových piesní:
Tri piesne
Veniec slovenských národných piesní
Deväť šarišských ľudových piesní
Národné spievanky. Sbierka miešaných sborov
– skladby pre zbor miešaný, mužský, ženský, detský
Alexander Moyzes (1906 – 1984)
základy modernej symfonickej hudby, bol umeleckým riaditeľom SĽUKu. Považuje sa za „otca“
slovenských skladateľov. Jeho žiakmi sú napr. Vašo Patejdl, Pavol Krška, Peter Breiner, Ladislav
Burlas a mnohí ďalší.
Dielo:
Jeho tvorba je rozsiahla, obsahuje všetky žánre, dominuje orchestrálna a zborová tvorba.
– 12 symfónií
– orchestrálna suita Dolu Váhom
– orchestrálne predohry: Nikola Šuhaj
Jánošíkovi chlapci
– Musica Istropolitana pre orchester
– opera Udatný kráľ – jeho jediná opera, hráva sa ako rozhlasová opera
– cykly piesní: Hudbou žene
O láske
Spievajú, hrajú, tancujú
– zbory: Trávnice
– komorná hudba pre klavír
Ján Cikker (1911 – 1989)
Slovenský skladateľ, zakladateľ slovenskej národnej hudby. Narodil sa v Banskej Bystrici, pôsobil
ako profesor na VŠMU v Bratislave, bol dirigentom Speváckeho zboru slovenských učiteľov. Patrí
k najväčším majstrom opernej tvorby 20. storočia. Za celoživotné a humanistické dielo bol
vyznamenaný cenou UNESCO.
Dielo:
Jeho tvorba obsahuje takmer všetky hudobné žánre.
– inštrumentálne skladby: trilógia symfonických básní O živote
Dramatická fantázia
Symfónia 1945
– komorná hudba: Tatranské potoky pre klavír
– hudba k filmom: Vlčie diery
Svetlo a tieň
– hudba k divadelným hrám, skladby pre súbory SĽUK a Lúčnica
– opery: Juro Jánošík
Beg Bajazid
Vzkriesenie
Hra o láske a smrti
EUGEN SUCHOŇ (1908 – 1993)
Základné hudobné skúsenosti získal v domácom prostredí, navštevoval Hudobnú školu v Bratislave
(klavír), neskôr Hudobnú a dramatickú akadémiu v Bratislave (kompozícia a klavír, dirigovanie),
kompozíciu na majstrovskej škole pražského Konzervatória (Vítězslav Novák). Bol profesorom
teoretických predmetov a od 1948 na Hudobnej a dramatickej akadémii v Bratislave (1941
poštátnená a premenovaná na Štátne konzervatórium v Bratislave). Tiež bol profesorom a vedúcim
Katedry hudobnej výchovy na Vysokej škole pedagogickej v Bratislave, prednášal hudobnú vedu a
výchovu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Za svoj život a dielo získal Eugen Suchoň
mnoho významných ocenení.
Dielo:
– opery: Krútňava, podľa predlohy Mila Urbana, je to 1. slovenská národná opera
Svätopluk
– opereta: On a jeho sestra
– balet: Angelika
– skladby pre orchester: Malá suita s passacagliou op. 3
– skladby pre symfonický orchester: Baladická suita op. 9 pre veľký orchester
Horalská suita
Metamorfózy päť variácií na vlastné témy pre veľký
symfonický orchester
Symfonietta rustica pre veľký orchester
– skladby pre komorný orchester
– skladby pre hlas a orchester: Nox et solitudo op.4 na básne Ivana Kraska
Ad astra op.16 piesňový cyklus, na text Š. Žáry
Žalm zeme podkarpatskej op. 12 pre tenor, miešaný zbor a
veľký orchester
– Keď sa vlci zišli pre detský zbor a sláčikový orchester
– Burleska pre husle a orchester op. 7
– Fantázia pre husle a orchester op. 7
– Rapsodická suita op. 20 pre klavír a orchester
– Kaleidoskop (Evoluzioni armoniche)
– Symfonická fantázia na B-A-C-H pre organ, sláčikové a bicie nástroje
– Obrázky zo Slovenska - šesť cyklov skladieb pre klavír alebo rôzne súbory
– skladby pre klavír: Listy do pamätníka
Suita č. 1
Pierott a Colombína
Malá suita s passacagliou op. 3
– skladby pre organ
– Rapsodická suita op. 20 pre dva klavíry
– komorná hudby: sláčikové kvartetá, dychové kvinteto
– Svätá Alžbeta melodráma pre spev a klavír
– úpravy folklóru: Slovenské ľudové piesne pre miešaný zbor, sólo tenor a malý orchester
Spievanky
Varila myšička kašičku hudba k obrázkom Ľ. Fullu na texty detských
riekaniek pre detských sólistov, detský zbor a orchester
– zborové skladby:
– teoretické diela:
Aká si mi krásna
O horách op. 8 cyklus mužských zborov
Všeobecná náuka o hudbe, vysokoškolské skriptá
Náuka o harmónii I., II. vysokoškolské učebné texty
Teória kontrapunktu, vysokoškolské skriptá
Akordika od trojzvuku po dvanásťzvuk
– hudba k filmu: Boj sa skončí zajtra
Ostatní slovenskí skladatelia
NEŽIJÚCI
Andrej Očenáš (1911 – 1995)
študoval u A. Moyzesa
Tibor Frešo (1918 – 1987)
študoval u A. Moyzesa
Ivan Hrušovský (1927 – 2001)
študoval na Hudobnej škole v Žiline (dnešné konzervatórium), žiak A. Moyzesa
Šimon Jurovský (1912 – 1963)
študoval u A. Moyzesa
hudba pre divadlo, hudba k filmom (Posledná bosorka, Varúj...!, Zemianská česť), úpravy folklóru
Dezider Kardoš (1914 – 1991)
studoval u A. Moyzesa
hudba pre rozhlas, hudba k filmom, zbory, symfonické diela
Tadeáš Salva (1937 – 1995)
študoval na Konzervatóriu v Žiline klavír, akordeón, violončelo, neskôr kompozíciu na VŠMU u A.
Moyzesa a J. Cikkera
Ilja Zeljenka (1932 – 2007)
študoval u J. Cikkera
Musica slovaca pre komorný orchester na ľudové motívy z Čičmian a Dolného Vadičova
Svetozár Stračina (1940 – 1996)
najmä hudba k filmom a divadelným hrám, úpravy folklóru
Tibor Andrašovan (1917 – 2001)
študoval u E. Suchoň, umelecký riaditeľ SĽUKu
hudba k filmom (Drevená dedina, Statočný zlodej, Rok na dedine, Jánošík....)
ŽIJÚCI
Ladislav Burlas (1927)
študoval u A. Moyzesa, v súčasnosti vyučuje na Akadémií umení v Banskej Bystrici
Juraj Hatrík (1941)
študoval u A. Moyzesa, profesor skladby na VŠMU v Bratislave
inštruknívne skladby pre deti – Krajinou šťastného princ, Medzi Trpaslúšikmi
Igor Bázlik (1941)
štúdoval u A. Očenáša
hudba pre divadlo, rozhlas, film
Igor Dibák (1947)
študoval u J. Cikkera, v súčasnosti vyučuje na Akadémií umení v Banskej Bystrici
Pavol Krška (1949)
študoval u A. Moyzesa, vyučoval na Konzervatóriu v Žiline
Vladimír Godár (1956)
hudba k filmom
Peter Breiner (1958)
študoval u A. Moyzesa, pôsobí v Kanade a USA, spolupracuje so Štátnym komorným orchestrom
Žilina
Concerto grosso 1 – 4 pre orchester, Beatles concerto grosso 1 – 4 pre sólo nástroj a orchester
Marek Piaček (1972), Lukáš Borzík (1979)