A. Lutonského 716/11, Liptovský Mikuláš 031 01, SR
0911 803 335   

Informačno- technicko- historicko- vedecké ...

Budem písať o informatike, vede a technike a čosi z histórie a skúsim aj nejaké pokusy. Vedemosti nečerpám z wikipedie, alebo referatov, ale z odborných kníh z viacerých zdrojov, kde viem že sú zdroje poctivé a pravdivé. Dúfam že Vás zaujmem.

Dejiny hudby- renesancia, barok, klasicizmus

Dejiny hudby- renesancia, barok, klasicizmus

RENESANCIA

Obdobie  konca 14. a  16. storočia,  hovoríme aj  o prelome  stredoveku do novoveku. Je to obdobie

viachlasu,  obdobie,  v ktorom  sa  začína  písať  rovnako  vokálna  (spievaná)  a  inštrumenálna

(pre hudobné nástroje) hudba. V kostoloch zneli viachlasné omše a motetá, na hradoch sa spievali

šansóny  a  madrigály.  Z hudobných  nástrojov  bola  obľúbená  lutna.  Pri viachlase  v  renesancií

hovoríme  o kontrapunkte  (spojenie  dvoch  alebo  viacerých  samostatných  melódií  do jedného

celku).

Hlavná predstavitelia:

Giovanni Pierluigi da Palestrina (čítaj džovani pierluidži sa palestrina, 1525 – 1594)

–     písal prevažne cirkevné skladby: omše, madrigály, motetá

–     najznámejšia skladba Missa papae Marcelli (misa pape marčeli)

Orlando di Lasso (1531 – 1594)

–     najuniverzálnejší skladateľ neskorej renesancie, písal všetky skladby tej doby

–     najznámejšie dielo Magnum opus musicum (magnum opus musikum)

 

 

BAROK

Barok  je  odvodený  od slova  barocco  –  perla.  Obdobie  medzi  rokmi  1600  až  1750.  Barokové

umenie, myslenie a kultúra sa vyvíjali v ťažkých spoločenských pomeroch. V tomto období neistôt

sa  ľudia  začali  obracať  k nadpozemskému  svetu.  Myslenie  sa  mení  na melodicko-harmonické

(jedna  hlavná  melódia  s akordickým  sprievodom),  cirkevná  a  svetská  hudba  sa  dostávajú

na rovnakú úroveň a tiež sa zrovnoprávnili hudobné nástroje s ľudským hlasom. Vznikli tiež nové

hudobné formy a druhy: 1. vokálno-inštrumentálne (opera, oratórium, kantáta), 2. inštrumentálne

(concerto  grosso,  sinfonia,  ouvertura,  suita),  3.  komorné  (sólová  a  triová  sonáta),  4.  formy

 

 

 

pre klávesové nástroje (fúga, prelúdium, toccata, variácie....)

Významné   miesto   v dejinách   barokovej   hudby   má   opera.  Zrodila   sa   vo Florencií

na začiatku 17. storočia, kde sa vytvorilo združenie skladdateľov, teoretikov a básnikov, nazývali sa

florentská  camerata  (kamerata).  Spevák  bol  zároveň  hercom,  spieval  za sprievodu  hudobných

nástrojov. Prvé barokové opery zhudobňovali antické drámy. V opere,  ktorá spája operu a  drámu

mala  spočiatku  prevahu  dráma.  Prvou  operou,  ktorá  sa  zachovala  je  opera  Euridice  (euridiče)

z roku 1600. Prvá budova opery bola postavená v Benátkach.

Hlavní predstavitelia:

Claudio Monteverdi (klaudio monteverdi, 1567 – 1643)

Je prvým reformátorom opery. V operách  vytvoril rovnocenné postavenie drámy a hudbyu.  Písal

najmä opery: Orfeus (zachovala sa celá), Ariadna (zachovala sa len jediná ária).

 

 

Antonio Vivaldi (1678 – 1741)

Taliansky  skladateľ,  hovorí  sa  o ňom  ako  o husľovom  virtuózovi.  Zložil  okolo  500  koncertov

pre husle,  hoboj,  flautu,  fagot,  sólové  a  triové  sonáty,  veľké  množstvo  cirkevnej  hudby.  Jeho

najznámejšou  skladbou  je  concerto  grosso  Štyri  ročné  obdobia  (Jar,  Leto,  Jeseň  Zima),  kde

zvukomalebnými a tónomalebnými prostriedkami zachytil prírodné javy.

 

 

Johann Sebastian Bach (1685 – 1750)

Nemecký  skladateľ,  najväčší  majster  vrcholného  baroka,  významný  virtuóz  v hre  na  organe  a

klavíri.  Pôsobil  vo Weinmare,  Köthene  a  v Lipsku.  Bach  mal  20  detí,  z ktorých  boli  mnohí

významnými  skladateľmi:  Johann  Christian,  Johann  Friedrich,  Wilhelm  Friedeman,  Carl  Philip

Emanuel.  Po Bachovej smrti sa na jeho skladby zabudlo,  až Félix Mendelssohn-Bartholdy znovu

uviedol jeho Matúšove pašie.

Bachove dielo predstavuje syntézu (zjednotenie) predchádzajúceho vývoja nemeckej,  talianskej a

francúzskej hudby.

Dielo:

Inštrumentálne skladby pre organ a klavír:

–     Knižočka skladieb pre Annu Magdalénu Bachovú

–     Dobre temperovaný klavír – nazýva sa „Starým Zákonom“ v hudbe pre klavír

–     Umenie fúgy

–     Hudobná obeť

–     Goldbergové variácie

–     Toccata a fúga d-mol

 

 

 

Orchestrálne skladby:

–     6 Brandenburgských koncertov – opiera sa o formu concerta grossa

 

 

Komorné skladby: 6 sonát pre husle, 6 suít pre violončelo

Vokálno-inštrumentálne skladby:

–     Omša h mol

–     Jánove a Matúšove pašie

–     kantáty

 

 

Geogr Friedrich Händel (geord fridrich hendl, 1685 – 1759)

Bachov veľký súčasník, nemecko-anglický skladateľ, rodený Nemec, uznanie dosiahol v Anglicku.

Študoval  právo a popri  tom sa  učil hrať  na husliach, organe,  čembale  a  komponoval. Händlova

tvorba zahŕňa operných, oratórnych, orchestrálnych, komorných, organových a klavírnych skladieb.

Dielo:

46 opier: Xerxes, Agripina, Rodrigo, Ottone, Flavio

22 orátorií: Mesiáš, Samson, Saul, Izrael v Egypte, Zuzana

Orchestrálne  skladby Ohňostroj a Vodná hudba, koncerty pre hoboj, flautu, organ, 12  conccerti

grossi

 

 

KLASICIZMUS

Pod pojmom  klasicizmus  rozumieme  obdobie  druhej  polovice  18. storočia  a  prvej  polovice

  1. storočie (roky 1750 – 1830). Nástup a rozvoj hudobného klasicizmu sa prejavil hlavne tým, že

sa   zmenil  spôsob   hudobného  života.  Hudba   sa  preniesla   z kostolov   do opier,   zo zámkov

do koncertných sál. Prestalo sa komponovať pre účel (hudba k poľovačke, člnkovaniu....), začalo sa

komponovať  pre počúvanie.  Polyfóniu  vystriedala  homofónia,  t.j.  nadvláda  jedinej  melódie

sprevádzanej  akordami.  Vznikli  nové  hudobné  formy  –  sonátová  forma  zložená  s expozície,

rozvedenia a reprízy. Expozícia má dve kontrastné témy, rozvedenie s nimi pracuje, repríza opakuje.

Sonátový  cyklus  (uplatnil  sa  v symfónii)  –  je  to  štvorčasťová  skladba,  kde  1. časť  je  sonátová

forma,  2.  časť je  piesňová,  pomalá,  3.  časť  je menuet,  neskôr scherzo,  4. časť  je opäť sonátová

forma,  alebo rondo.  Klasicizmus vytvoril predovšetkým inštrumentálnu hudbu: sonáty, symfónie,

sólové koncerty, sláčikové kvarteta, z vokálnych skladieb sú to vážne a komické opery.

Klasicizmus delíme na:

Raný klasicizmus – patria sem synovia Johanna Sebastiana Bacha, mannheimská škola a Christoph

Willibald Gluck

Vrcholný klasicizmus – Joseph Haydn, Wolfgang Amadeus Mozart, Ludwig van Beethoven

 

 

 

Christoph Willibald Gluck (1714 – 1787)

Nemecký  skladateľ,  ktorý  tvoril  na prelome  baroka  a  klasicizmu.  Napísal  okolo  50  opier.  Je

reformátorom opery – podarilo sa mu presadiť to, aby hlavným zmyslom opery bol hudobný výraz,

dramatický dej a divadelná akcia, a nielen čisto efektný spev.

Dielo: opery Orfeo, Paris a Helena, Armida

 

 

Joseph Haydn (1732 – 1809)

Nemecký  skladateľ.  Jeho  dielo  obsahuje  všetky  žánre.  Vo svojej  tvorbe  pozdvihol  sláčikové

kvarteto, právom ho označujú na „otca sláčikového kvarteta“.

Dielo:

–     má  okolo 100 symfónií:  12 londýnskych  symfónií,  6 parížskych symfónií,  Lukavická,

Rozlúčková.....

–     komorná  hudba  –  okolo  83  sláčikových  kvartet,  30  klavírnych  trií;  najznámejšie  sú

6 slnečných kvartet, Ruské kvarteta, Cisárske kvarteto

–     vokálno-inštrumentálne skladby:

–     10 oratórií – Stvorenie, Štvoro ročných období

–     15 omší – Paukenmesse, Theresienmesse

–     okolo 24 opier, ktoré neboli príliš úspešné

–     klavírne sonáty, divertimentá, violončelový koncert D dur, Husľové koncerty C dur, G dur a

mnohé iné skladby

 

 

Wolfgang Amadeus Mozart (1756 – 1791)

Rakúsky  skladateľ,  od malička  bol  považovaný  za zázračné  dieťa.  Ako  3-ročný  sa  učil  hrať

na klavíri a na husliach, 6-ročný bol vynikajúci klavírista a koncertoval po Európe.

Dielo: napísal vyše 650 skladieb

–     24  opier  –  Únos  zo Serailu,  Figarova  svadba,  Čarovná  flauta,  Don  Giovanni  (don

džovani)

–     54  symfónií  –  Symfónia  C  dur  Jupiterská,  Parížska  symfónia,  Pražská  symfónia,

Linecká symfónia

–     sláčikové kvartetá, klavírne koncerty (d mol, A dur, D dur....), husľové koncerty (A dur, G

dur,   D   dur),   koncerty   pre dychové   nástroje,  Malá   nočná   hudba,   Omša   C   dur,

Korunovačná  omša,  smútočná  omša  Requiem,  ktorú  nedokončil,  dopísal  ju  jeho  žiak

Franz Xaver Sűssmayer

 

 

 

Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)

Nemecký skladateľ, predstaviteľ vrcholného klasicizmu, ktorý položil základy romantickej hudby.

Otec  chcel  mať z neho  zázračné dieťa. 20-ročný  odišiel do Viedne,  kde koncertoval, vyučoval  a

dirigoval svoje skladby. Okolo 30 rokov začal strácať sluch, vrcholné diela napísal hluchý.

Dielo: písal predovšetkým inštrumentálne diela

–     9 symfónií – 3. symfónia Es dur Eroica, 5. symfónia c mol Osudová, 9. symfónia d mol

S ódou na radosť

–     jediná opera Fidélio

–     predohry Coriolan, Egmont

–     koncerty – 5 klavírnych koncertov, husľový koncert D dur, trojkoncert pre husle, violončelo

a klavír

–     32 klavírnych sonát – Appasionata, Sonáta Mesačného svitu, Patetická...

–     10 husľových sonát – Jarná, Kreutzerová

–     kvartetá, oratórium Kristus na Olivovej hore, omša Missa solemnis

Ohodnoťte tento článok:
Dejiny hudby- romantizmus
Dejiny hudby

Súvisiace články

 

Účet blogera


Najaktívnejší blogeri

  • Patrik Hyll
    5 625 Bodov
  • Ulrich
    4 881 Bodov
  • Lukáš Janáčik
    4 647 Bodov
  • Janko
    1 676 Bodov
  • Dodo Farkaš
    1 174 Bodov
  • Martin Majtán
    693 Bodov
  • Natália Andrašková
    457 Bodov
  • Michal Chovanec
    455 Bodov
  • Adam Hančák
    353 Bodov
  • Lenka Baranovičová
    341 Bodov
 

Najčítanejšie články

Patrik Hyll
08. marec 2015
Biológia
V dnešnom blogu Vám ukážem že zvieratá nie sú len roztomilé, ale niektoré druhy aj poriadne škaredé. Matka príroda sa naozaj vyhrala do sýtosti, niektorých obdarovala priam neuveriteľnou roztomilosťou...
Hodnotiť:
33056 x čítané
Lenka Baranovičová
05. marec 2015
Biológia
Asi každý má rád motýle, aj ja. Ale mám medzi nimi pár obľúbených druhov, ktoré sú niečím výnimočné v porovnaní s ostatnými. Dnes by som vám chcela povedať o šiestich z nich....
Hodnotiť:
26310 x čítané
Prochy
11. október 2014
Prečo je to tak
Keď hodíme kameň do jazera, okamžite začne klesať na dno. Drievko pláva na hladine. Niektoré veci sa potopia, iné sa len zľahka ponoria. Od čoho to závisí?...
Hodnotiť:
26034 x čítané