Google, Facebook, Microsoft... IT firmy ako vyšité. Ich ročné príjmy si obyčajný človek nedokáže ani predstaviť (dokáže, ale načo by si normálny človek predstavoval 8 a viac cifrové čísla?). Bez takého Googlu si už v dnešnej dobe asi ťažko poradíme. Ale ako to vlastne chodí v takejto spoločnosti?
Ako teda funguje?
Nikoho asi neprekvapí, že to nie je vôbec jednoduché. Celý vývin produktu (povedzme nejakého internetového portálu) sa začína v oddelení marketingu. Pretože ak chcete niečo naprogramovať, musíte mať najprv zákazníka, pre ktorého budete produkt vyrábať . A o to, aby si vašu firmu niekto všimol, sa stará marketing- robia reklamu. Keď už máte zákazníka "uloveného" nebolo by na škodu podpísať s ním zmluvu a vyjasniť si, koľko bude vaša práca stáť. O čo najvýhodnejšiu zmluvu (pre firmu) sa stará oddelenie obchodu. Obchodník sa stretáva so zákazníkom pri kávičkách a po pár týždňoch je zmluva na stole pripravená na podpísanie. Keď už je zmluva podpísaná, už niet cesty späť. Na scénu nastupuje analytik. Jeho práca je veľmi náročná, pre niekoho možno trochu divná- jeho úlohou je zistiť, čo to vlastne ten zákazník chce. V nasledujúcich mesiacoch spovedá zákazníka a vypytuje sa ho na všetko možné- či má byť stránka modrá alebo zelená, či má mať menu vpravo alebo vľavo, či majú byť tlačidlá takej alebo onakej veľkosti... Všetko si pozorne zakreslí do tzv. mapy ,a tú potom posunie programátorom. Je to veľmi dôležitá práca, analytik jednoducho zisťuje ako si zákazník predstavuje svoj produkt.
Konečne programovanie
Až teraz prichádza čas na vytvorenie produktu. Mapu od analytika si zoberú do rúk programátori, ktorých má pod palcom IT manažér. IT manažér má na starosti zháňanie prostriedkov a kontrolu programátorov. Programátor nesmie naprogramovať nič, čo sa nepáči jeho IT manažérovi. Pozícia IT manažéra je samozrejme veľmi dobre platená (nie že by ostatné hore spomínané profesie neboli). Programovanie môže trvať pár dní, ale aj pár rokov- podľa toho, aký veľký projekt robíte, koľko peňazí a koľko programátorov má k dispozícií vaša firma. Keď je produkt naprogramovaný, je treba ho dôkladne otestovať. Akákoľvek chyba musí byť odstránená. Ak sa fáza testingu zanedbá, dopadne to nejak tak, ako dopadol Assasin's Creed Unity - plný chýb a nikomu sa nepáči. Keď už je produkt otestovaný, je pripravený na publikovanie. Ak ste robili projekt pre svoju firmu- tak ho zverejníte. Ak ste však robili projekt pre externého zákazníka (napr. štát), je potrebné nahrať produkt na servery zákazníka.
Ani teraz však nieje koniec
Mohlo by sa zdať, že teraz už vaša námaha skončila. Chyba! V IT firme sa totiž nachádza ešte jedno dôležité oddelenie- servis a údržba. Aj po dôkladnom testovaní sa stáva, že nejaká tá chybička sa predsa objaví. Preto akýkoľvek problém s produktom bude riešiť zákazník s vaším oddelením servisu a údržby. Toto oddelenie sa tiež stará o aktualizácie produktu- poznáme to napríklad pri Windowse- aktualizácie vychádzajú každý týždeň.
Keď ste už jeden produkt dokončili, celý kolotoč sa môže začať odznova.