By Patrik Hyll on piatok, 12. jún 2015
Category: História

Dejiny hudby- Slovensky skladatelia

SLOVENSKÍ SKLADATELIA
 
 
Ján Levoslav Bella (1843 – 1936)
Predstaviteľ slovenského romantizmu, osvojil základy hry na klavíri, organe, generálneho basu, ale
aj  hry na viacerých sláčikových a  dychových nástrojoch, skladby a dirigovania, št udoval teológiu
na viedenskej  univerzite,  študoval  hudbu  u Simona  Sechtera  a  u  dvorného kapelníka  Gottfrieda
Preyera.  Pôsobil  v Banskej  Bystrici,  ako  mestský  hudobný  riaditeľ  v  Kremnici  a  organizátor
hudobného  života,  bol  kantor  v  sedmohradskej  Sibini,  kde  vyučoval  hudbu  na reálke,  dirigoval
miestny hudobný spolok a Spevokol Hermania. Po skončení 1. svetovej vojny presídlil do Viedne,
neskôr sa vrátil na Slovensko a žil v Bratislave
Dielo:
–    opera Wieland der Schmied (Kováč Wieland) – chcel ju písať ako 1.slovenskú národnú
operu, ale námet aj text slovenské neboli, preto sa ňou nestala
–    Jaroslav a Laura dramatická báseň pre tenor a orchester (javiskové dielo)
 
–    diela pre symfonický orchester:
 
 
 
 
 
 
–    skladby pre sólový hlas a orchester
 
Symfónia h mol
Koncertná predohra Es dur
Osud a ideál – symfonická báseň
Koncertná skladba v uhorskom štýle
 
–    skladby pre spev, zbor a orchester:   Svadba Jánošíka – kantáta
Divný zbojník pre sóla, zbory a orchester
Missa pro die Dominica (Es dur) pre sóla, zbor a
orchester
–    skladby pre zbor a orchester: Te Deum pre miešaný zbor a orchester
Veni sancte pre miešaný zbor a sláčiky
Ave Maria pre miešaný zbor a orchester
–    skladby pre organ, klavír, komorná hudba, sláčikové kvartetá: Dumky pre husle a klavír
–    piesne pre sólový hlas s klavírom: Matka nad kolískou pre soprán a klavír
–    úpravy folklórnych piesní:    Slovenské štvorspevy, I. zošit
Slovenské štvorspevy, II. zošit
Deväť slovenských národných piesní pre miešaný zbor
Štyri slovenské národné piesne
–    skladby pre miešaný zbor, mužský zbor, ženský zbor
 
 
 
Viliam Figuš-Bystrý (1875 – 1937)
Pôsobil  ako  pedagóg  na rôznych  miestach:  v Piliši  (Maďarsko),  v Ostrej  Lúke,  vo Zvolenskej
Slatine,  v Padivej  (Juhoslávia),  od roku  1907 žil  v Banskej Bystrici,  kde  pôsobil na evanjelickej
škole,  absolvoval  Hudobnú  akadémiu  v Budapešti,  od roku  1921  pôsobil  na Učiteľskom  ústave
v Banskej Bystrici, tiež ako zbormajster, organista a dirigent.
Dielo:
–    opera Detvan op. 64, libreto: E. B. Lukáč podľa A. Sládkoviča
–    Pod Poľanou op. 109 – ľudová hudobno-spevná scéna
–    pre symfonický orchester: Z mojej mladosti op. 56
–    pre klavír: Lístky do pamätníka op. 44
     Pestré lístky op. 54
–    skladby pre organ, koromné diela
–    vokálno-inštrumentálne skladby
 
–    skladby pre sólový hlas a klavír:
 
Svrčok a svätojánska muška op. 9
Sny op. 8
Po poliach a lúkach op. 53, dva zošity
Túžby op. 76
Slniečko zapadlo op. 82
Mati moja! op. 85
Blška úprava melódie M. Schneidera-Trnavského
Jesenné piesne op. 95
 
–    úpravy folklórnych piesní:    Slovenské ľudové piesne (Veľká Slatina) 5 zošitov
Slovenský zborník
Tisíc slovenských ľudových piesní 10 zväzkov
Poľné kvietky
Zbojnícke piesne
–    zborové skladby: Hojže, Bože…
     Hej, Slováci!
     Miešané zbory op. 60
     Zborník pre stredné školy a učiteľské ústavy op. 73, 3 zošity
–    hudba pre rozhlas: Bačov žart op. 104
 
 
Mikuláš Schneider-Trnavský (1881 – 1958)
Študoval  na konzervatóriu  v Budapešti  (kompozícia),  na konzervatórium  vo Viedni  (kompozícia),
v Prahe (organ a kompozícia). Do smrti pôsobil ako regenschóri v Katedrále sv. Mikuláša v Trnave,
 
 
 
tiež sa venoval koncertnej a osvetovej činnosti a bol inšpektorom hudobných škôl. V roku 1956 mu
bol udelený titul národný umelec.
Dielo:
–    Bellarosa – opereta
–    Piesne z Kokavy pre orchester
–    pre symfonický orchester:    Dumka a tanec
Pribinov sľub op. 68
Symfónia e mol „Spomienková“
Slovenská suita
–    pre komorný orchester: Čardáš budzogáň
–    skladby pre klavír:     Jánošík
Okolo mlyna
Slovenská sonatína op. 75
Lístok do pamätníka
–    skladby pre organ
–    komorné diela, sláčikové kvartetá
 
–    sólový hlas s klavírom:
 
Pôvodné slovenské piesne na texty S. H. Vajanský,
  1. R. Štefánik
Sbierka slovenských ľudových piesní
Slzy a úsmevy na texty J. Jesenský, I. Krasko, S. H. Vajanský,
  1. Roy
Zo srdca
Za Hviezdoslavom
Nad kolískou
Sbierka slovenských národných piesní 5 zošitov
Ore Janík, ore
Zaleť sokol
Keby som bol vtáčkom
Sobotienka ide
Ej, točí sa mi, točí
Ej, zalužické poľo
 
–    zborové skladby:
 
Lamentácie Proroka Jeremiáša
  1. Venec slovenských národných piesní
Teba, Boha chválime
 
 
 
Otče náš op. 59
Išiel Macek
Mládencom vínečko
A ty dievča
Štidiri, štidiri
Ten vaďovský kostelíček
Ej, pred hostincom
V zelenom háji
–    skladby pre mužský zbor, pre ženská zbor, detský zbor
–    okolo 600 piesni pre JKS
 
 
Mikuláš Moyzes (1872 – 1944)
Pôsobil ako organista a učiteľ v Maďarsku, po návrate na Slovensko ako pedagóg na Učiteľskom
ústave  v Kláštore  pod Znievom  a  ako  pedagóg  na dievčenskom  učiteľskom  ústave  v Prešove,
od 1918 ako riadny profesor  hudby a spevu na základe  aprobácie  Maďarskej kráľovskej akadémii
v Budapešti.
Dielo:
 
–    javiskové:
 
Lesná panna
Čertova rieka
 
–    pre symfonický orchester:    Naše Slovensko predohra
  1. suita pre veľký orchester
Malá vrchovská symfónia
 
–    pre komorný orchester:
 
 
–    skladby pre klavír a organ
 
  1. suita pre malý orchester
Šarišský pochod
 
–    sláčikové kvartetá, dychové kvinteto
–    inštruktívne diela:     Škola na organ
Školský spevníček pre slovenské materské a ľudové školy
(jednohlas až trojhlas)
Malá škola spevu, I. diel, sošit 1-3 (pre 1.-4. ročník ľudových škôl)
Našim deťom
Klavírna škola pre vyučovanie začiatočníkov I., II.
Našej mládeži. 12 klavírnych skladieb
 
–    úpravy ľudových piesní:
 
Tri piesne
Veniec slovenských národných piesní
 
 
 
Deväť šarišských ľudových piesní
Národné spievanky. Sbierka miešaných sborov
–    skladby pre zbor miešaný, mužský, ženský, detský
 
 
 
 
Alexander Moyzes (1906 – 1984)
základy modernej symfonickej hudby, bol umeleckým riaditeľom SĽUKu. Považuje sa za „otca“
slovenských skladateľov. Jeho žiakmi  sú napr. Vašo Patejdl, Pavol  Krška, Peter Breiner, Ladislav
Burlas a mnohí ďalší.
Dielo:
Jeho tvorba je rozsiahla, obsahuje všetky žánre, dominuje orchestrálna a zborová tvorba.
–    12 symfónií
–    orchestrálna suita Dolu Váhom
–    orchestrálne predohry: Nikola Šuhaj
  Jánošíkovi chlapci
–    Musica Istropolitana pre orchester
–    opera Udatný kráľ – jeho jediná opera, hráva sa ako rozhlasová opera
–    cykly piesní:   Hudbou žene
O láske
Spievajú, hrajú, tancujú
–    zbory: Trávnice
–    komorná hudba pre klavír
 
 
Ján Cikker (1911 – 1989)
Slovenský skladateľ, zakladateľ slovenskej národnej hudby. Narodil sa v Banskej Bystrici, pôsobil
ako profesor na VŠMU v Bratislave, bol dirigentom Speváckeho zboru slovenských učiteľov. Patrí
k  najväčším  majstrom  opernej  tvorby  20.  storočia.  Za  celoživotné  a  humanistické  dielo  bol
vyznamenaný cenou UNESCO.
Dielo:
Jeho tvorba obsahuje takmer všetky hudobné žánre.
–    inštrumentálne skladby: trilógia symfonických básní O živote
    Dramatická fantázia
    Symfónia 1945
–    komorná hudba: Tatranské potoky pre klavír
 
 
 
–    hudba k filmom: Vlčie diery
    Svetlo a tieň
–    hudba k divadelným hrám, skladby pre súbory SĽUK a Lúčnica
–    opery:  Juro Jánošík
Beg Bajazid
Vzkriesenie
Hra o láske a smrti
 
 
EUGEN SUCHOŇ (1908 – 1993)
Základné hudobné skúsenosti získal v domácom prostredí, navštevoval Hudobnú školu v Bratislave
(klavír), neskôr Hudobnú a dramatickú  akadémiu  v Bratislave (kompozícia a  klavír, dirigovanie),
kompozíciu  na majstrovskej  škole  pražského  Konzervatória  (Vítězslav  Novák).  Bol  profesorom
teoretických  predmetov  a  od  1948  na Hudobnej  a  dramatickej  akadémii  v Bratislave  (1941
poštátnená a premenovaná na Štátne konzervatórium v Bratislave). Tiež bol profesorom a vedúcim
Katedry hudobnej výchovy na Vysokej škole pedagogickej v Bratislave, prednášal hudobnú vedu a
výchovu na Filozofickej fakulte Univerzity Komenského. Za svoj život a dielo získal Eugen Suchoň
mnoho významných ocenení.
Dielo:
–     opery:  Krútňava, podľa predlohy Mila Urbana, je to 1. slovenská národná opera
Svätopluk
–     opereta: On a jeho sestra
–     balet: Angelika
–     skladby pre orchester: Malá suita s passacagliou op. 3
–     skladby pre symfonický orchester:   Baladická suita op. 9 pre veľký orchester
Horalská suita
Metamorfózy päť variácií na vlastné témy pre veľký
symfonický orchester
Symfonietta rustica pre veľký orchester
–     skladby pre komorný orchester
–     skladby pre hlas a orchester:  Nox et solitudo op.4 na básne Ivana Kraska
Ad astra op.16 piesňový cyklus, na text Š. Žáry
Žalm zeme podkarpatskej op. 12 pre tenor, miešaný zbor a
veľký orchester
–     Keď sa vlci zišli pre detský zbor a sláčikový orchester
–     Burleska pre husle a orchester op. 7
 
 
 
–     Fantázia pre husle a orchester op. 7
–     Rapsodická suita op. 20 pre klavír a orchester
–     Kaleidoskop (Evoluzioni armoniche)
–     Symfonická fantázia na B-A-C-H pre organ, sláčikové a bicie nástroje
–     Obrázky zo Slovenska - šesť cyklov skladieb pre klavír alebo rôzne súbory
–     skladby pre klavír:    Listy do pamätníka
Suita č. 1
Pierott a Colombína
Malá suita s passacagliou op. 3
–     skladby pre organ
     Rapsodická suita op. 20 pre dva klavíry
–     komorná hudby: sláčikové kvartetá, dychové kvinteto
–     Svätá Alžbeta melodráma pre spev a klavír
–     úpravy folklóru: Slovenské ľudové piesne pre miešaný zbor, sólo tenor a malý orchester
Spievanky
Varila myšička kašičku hudba k obrázkom Ľ. Fullu na texty detských
   riekaniek pre detských sólistov, detský zbor a orchester
 
–     zborové skladby:
 
 
–     teoretické diela:
 
Aká si mi krásna
O horách op. 8 cyklus mužských zborov
Všeobecná náuka o hudbe, vysokoškolské skriptá
Náuka o harmónii I., II. vysokoškolské učebné texty
Teória kontrapunktu, vysokoškolské skriptá
Akordika od trojzvuku po dvanásťzvuk
 
–     hudba k filmu: Boj sa skončí zajtra
 
 
Ostatní slovenskí skladatelia
 
 
NEŽIJÚCI
Andrej Očenáš (1911 – 1995)
študoval u A. Moyzesa
 
 
Tibor Frešo (1918 – 1987)
študoval u A. Moyzesa
 
 
 
Ivan Hrušovský (1927 – 2001)
študoval na Hudobnej škole v Žiline (dnešné konzervatórium), žiak A. Moyzesa
 
 
Šimon Jurovský (1912 – 1963)
študoval u A. Moyzesa
hudba pre divadlo, hudba k filmom (Posledná bosorka, Varúj...!, Zemianská česť), úpravy folklóru
 
 
Dezider Kardoš (1914 – 1991)
studoval u A. Moyzesa
hudba pre rozhlas, hudba k filmom, zbory, symfonické diela
Tadeáš Salva (1937 – 1995)
študoval na Konzervatóriu v Žiline klavír, akordeón, violončelo, neskôr kompozíciu na VŠMU u A.
Moyzesa a J. Cikkera
 
 
Ilja Zeljenka (1932 – 2007)
študoval u J. Cikkera
Musica slovaca pre komorný orchester na ľudové motívy z Čičmian a Dolného Vadičova
 
 
Svetozár Stračina (1940 – 1996)
najmä hudba k filmom a divadelným hrám, úpravy folklóru
 
 
Tibor Andrašovan (1917 – 2001)
študoval u E. Suchoň, umelecký riaditeľ SĽUKu
hudba k filmom (Drevená dedina, Statočný zlodej, Rok na dedine, Jánošík....)
 
 
ŽIJÚCI
Ladislav Burlas (1927)
študoval u A. Moyzesa, v súčasnosti vyučuje na Akadémií umení v Banskej Bystrici
 
 
Juraj Hatrík (1941)
študoval u A. Moyzesa, profesor skladby na VŠMU v Bratislave
inštruknívne skladby pre deti – Krajinou šťastného princ, Medzi Trpaslúšikmi
 
 
 
Igor Bázlik (1941)
štúdoval u A. Očenáša
hudba pre divadlo, rozhlas, film
 
 
Igor Dibák (1947)
študoval u J. Cikkera, v súčasnosti vyučuje na Akadémií umení v Banskej Bystrici
 
 
Pavol Krška (1949)
študoval u A. Moyzesa, vyučoval na Konzervatóriu v Žiline
 
 
Vladimír Godár (1956)
hudba k filmom
 
 
Peter Breiner (1958)
študoval u A. Moyzesa, pôsobí v Kanade a USA, spolupracuje so Štátnym komorným orchestrom
Žilina
Concerto grosso 1 – 4 pre orchester, Beatles concerto grosso 1 – 4 pre sólo nástroj a orchester
 
 
Marek Piaček (1972), Lukáš Borzík (1979)

Súvisiace články

Leave Comments